Egna åsikter

Har tänkt att ta upp en sak jag tänkt på ett tag. Nämligen regler och tider. Har ni tider då ni måste vara hemma på kvällarna? Får ni gå på fester? Är det okej för era föräldrar om ni dricker en cider eller två? Får ni umgås med folk som är ett par år äldre än er?

För mig är det här ett rätt aktuellt ämne. Jag har just fått tider och får inte göra si och så. Förut har jag nästan kunnat komma hem när jag vill utan att det har varit något problem, så länge mamma vet vart jag är ungefär. Men nu helt plötsligt ska jag vara hemma en viss tid, och om jag inte gör som hon säger så kan det bli problem. Har dock inte fått nåt straff än, om jag kommit hem lite senare än vad jag egentligen skulle, men det kan säkert hända.



Egentligen vet jag ju vad det beror på - att man ska kunna lita på en och att man inte gör "dumma" saker. Och med "dumma" saker menar jag exempelvis dricka, röka osv. Själv anser jag inte att det gör någonting, så länge man vet vad man håller på med. Och när jag ändå är inne på alkohol så kan jag ta upp en fråga jag fick häromdan.

Brukar du dricka på helger och fester och så? (med dricka menar jag ofc sådant som innehåller alkohol ;)
. Jag kan inte påstå att jag direkt festar eller dricker. Men det har hänt. Boggberg och Musik & Motorfestivalen till exempel. Men då är det sådana tillfällen där alla gör det så det känns som en självklarhet. Dock anser jag inte att man måste dricka bara för att alla andra gör det, naturligtvis inte. Så jag ser inte direkt ner på folk som inte gör det. Jag har kompisar som avstår och det är lugnt för min del liksom. Men när det är ett sånt tillfälle där de flesta dricker så brukar jag vilja vara en av dem, så att säga. (Nu tycker ni säkert jag jag låter mig som en fjortis..) Men om vi säger såhär; man kan ha kul utan alkohol, det säger jag ingenting om, men ibland kan man ha liiite roligare med.



En annan grej är rökning. Jag har ingenting emot folk som röker överhuvudtaget. Oavsett vad det är. Det är deras val och det bryr inte jag mig om. Jag har aldrig testat att röka. För det första så har jag ju astma och sen vet jag hur illa det kan sluta ifall jag skulle börja på riktigt. Flera släktingar till mig har dött pga rökning nämligen. Folk har frågat mig flera gånger ifall jag inte ska ta ett bloss bara. Bara prova. Det är ju bara en gång. Men jag avstår faktiskt. Det är inte det att jag är rädd, det är bara en grej jag har valt att låta bli.



Nu har nog de flesta egna åsikter om det här. Men det här var mina. Ni får mer än gärna dela med er och säga vad ni tycker och berätta ifall ni har regler eller tider som måste följas. Lite kul och se faktiskt tycker jag.

Alla bilder är från weheartit.com.

Kommentarer
♥ Skriven av: fanny

Jag har inga tider jag ska vara hemma, jag bestämmer själv. Jag brukar messa till mamma/pappa vilken buss jag tar hem eller när jag börjat gå hem. Men jag MÅSTE alltid ha med mig mobilen, så de kan få tag på mig och säga vart jag ska.



Sen alkohol, asså jag gillar inte att bli full. Så så länge jag dricker med måtta så är det väl okej. Och dricker jag med måtta märker inte ens mina föräldrar att jag har druckit. Men de dricker ju själva öl/vin/cider osv, och de har också varit ung, så man tycker att de borde förstå. Men de vet iallafall att jag har druckit men att jag aldrig varit full. Men jag kan ha lika kul utan alkohol också! Tyvärr händer det ju mycket mer tråkiga grejer också med alkohol, har hört om lite fester här där jag bor där de blivit så packade att de glömt hur de ska komma hem, blivit våldtagna men inte sedan kommer ihåg det osv. Men bara man är medveten om vad man gör, så är det okej tycker jag.

2011-10-02 @ 18:56:45
♥ Skriven av: Elin

Jag håller med dig om allt!

2011-10-02 @ 20:07:20
♥ Skriven av: ankan

Nej, jag dricker inte och skulle inte vilja testa. :p

2011-10-02 @ 20:52:30
♥ Skriven av: Malva (mkdn.blogg.se)

Om jag får fråga, hur många besökare har du per dag?? :)

2011-10-02 @ 21:11:50
URL: http://mkdn.blogg.se/
♥ Skriven av: eedaaa

Jag tycker det är riktigt coolt att du valt att avstå från cigaretter och inte ens prova.

jag provade för många ggr så jag är fast i skiten.. :(

2011-10-02 @ 23:52:49
URL: http://eedaaa.blogg.se/
♥ Skriven av: Anonym

Jag håller med dig på allt!! det är bra att du vågar vara stark och stå emot!

2011-10-03 @ 08:14:45
♥ Skriven av: Mam

Bra inlägg gumman <3

Och du vet ju varför vi börjat med tider osv

då umgänget har ändrats den senaste tiden.

Men så länge du sköter dig och talar om var du är

och vilka du är med, så är det ju lugnt ;)

Älskar dig <3

2011-10-03 @ 13:03:45
URL: http://www.loppi.se/tiobarnsmamma
♥ Skriven av: Elin

Jag är egentligen bara 13år, men mina kompisar som jag umgås mest med är mellan 14 och 17, båda kill och tjej kompisar. Så ibland litar mina föräldrar inte på mig alls. Dom vet att mina killkompisar som jag umgås med har "hamnat på fel spår" när dom började på en ny skola, dvs. att dom både röker och dricker rätt ofta och så. Jag har testat rökt, det smakar väll rätt gott, men det är så himla onödigt och farligt så jag är försiktigt med att testa och det har endast hänt ett par gånger.



Jag har också druckit ett fåtal gånger, men jag har aldrig varit riktigt full, en utav gångerna drack vi tjejer nästan ingenting, men det gjorde där emot killarna. Så i slutet var det jag och min kompis Linnea som fick stå och torka spyor efter våra kompisar, det var då inte trevligt kan jag säga! En gång drack jag rätt mycket själv, och då gjorde jag saker som jag ångrar.



Mina föräldrar litade inte på mig i somras när jag var ute och busade nätterna långa, smet ut på nätterna och rymde hemifrån, så efter ett tag fick jag regler. Jag fick bara vara ute till 22, en vecka hade jag utegångsförbud, dom tog till och med båda min dator och mobil ett par dagar.



För övrigt så håller jag med dig fullständigt i allt du skrev! Visst, ibland kan man ha liiite roligare med alkohol, men oftast har man hur kul som helst utan det också! :)



Din blogg är toppen och jag älskar den! Följer den varje dag :)



2011-10-03 @ 16:42:07
URL: http://elingregersaletti.blogg.se/
♥ Skriven av: Anonym

tycker dina föräldrar att det är okej osv? :)

2011-10-04 @ 07:44:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback